Dressyrclinic - Nytt projekt

God morgon, den här veckan har ridskolan blockteori vilket betyder att hästarna vilar och att eleverna på ridskolan får möjligheten att gå på olika teoripass under veckan. Jag tycker att det är ett bra initiativ då hästarna som går så många pass i veckan äntligen får vila och vi ridskoleelever har en chans att lära oss något nytt. Jag ser fram emot de olika passen, jag ska försöka gå på så många som möjligt. Idag är det ett pass som handlar om massage och stretching, det ser jag fram emot.
 
Igår var det dressyrclinic, vi fick bära ut en varsin stol i manegen och kolla/diskutera när ett ekipage red. Det var fokus på sitsen och ryttarens inverkan. Ryttaren som vi fick kolla på hade en riktigt bra sits och jag blev väldig inspirerad, jag ska också se till att skaffa mig en bra sits framöver. Jag högg tag i instruktören och frågade hur lång tid det tar att få en bra sits, till min förskräckelse så skulle det ta några år om man rider en gång i veckan. Som tur är rider jag några fler gången i veckan, men det kommer krävas mycket träning och slit. Sitsen kommer inte av sig själv. För att kunna förbättra sitsen krävs det att man har någon som kollar när man rider och kommenterar hur det ser ut och om man ska prova att ändra något som till exempel flytta fram/bak skänkeln höja eller sänka händerna.
 
 
Olika färger på lindorna hjälpte oss att se vilket ben som sattes ner först
 
Jag ska starta ett nytt projekt - Ninnies sitsJag har ett hårt arbete framför mig och jag är beredd att lägga den tid och svett som krävs för att få den där sköna avslappnade sitsen som jag drömmer om. Det kommer krävas en stor dos av tålamod då det kommer ta ett tag att komma dit. Men jag är helt säker på att jag kommer att fixa det, kan tjejerna i stallet rida med bra sits kan jag också det. Jag får plocka fram den där egenksapen "lätt att lära" som jag har och bara köra igång.
 
Har du något speciellt sätt du tränar din sits på? Hur gör du när du rider ensam när ingen ser?
Är du din egen instruktör som alltid sitter och tänker på sitsen?
Taggar: Projekt - Ninnies sits, hästar;

Kommentera inlägget här :