Lösdrift eller inte?

Hej!
 
För ett tag sedan läste jag en väldigt bra artikel om lösdrift och om hur det påverkar hästen. Artikeln påverkade mig både positivt och negativt. En positiv grej är att jag har fått upp ögonen för lösdrift, trodde i början av min hästkarriär att man endast hade islandshästar på lösdrift. Och förstod inte varför man skulle ha hästarna ute när det är varmt och tort inne i stallet. Nu har jag ändrat min syn på det hela och skulle vilja att alla hästägare har sina hästar på lösdrift. Hästarna är ju gjorda för att vara ute och springa på stora ytor. Om jag någon gång i framtiden kommer äga en häst så kommer jag förhoppningsvis ha den på lösdrift. Drömmen är att ha en egen liten lösdrift hemma på gården.
 
Jag_0881.JPG
 
En negativ grej är att jag har förstått att hästarna far illa om de står inne för många timmar per dygn. Alla hästar på ridskolorna runt omkring har sina hästar inne väldigt många timmar per dygn. Jag tycket att fler borde ta tag i saken och bygga lösdrifter. Det underlättar även för oss hästägare, det är klart att hästarna blir smutsigare. Men lägger man tiden man sparar in genom att inte mocka på att rykta sin vän ordentligt i stället så får man en fin relation på köpet.
Lösdrift, unghingstar samt valacker under 3år
 
Vad tycker ni om lösdrift?
Har ni några positiva eller negativa åsikter/erfarenheter om lösdrift?
 
Artikeln: http://www.djurensratt.se/for-att-hastar-ger-allt/hasthallning-och-hantering
Taggar: hästar, lösdrift;

Kommentarer :

#1: Olivia

sv. åh tack :D fin blogg du har!

skriven
#2: Stephanie

Tack så mycket för dn snälla kommentar :)

skriven
#3: Thea Martinsson - 19 år och satsande hobbyryttare

Bra inlägg! Vet inte riktigt vad jag tycker om lösdrift haha.
Fin blogg förresten :)

Svar: Tack :) har du några negativa erfarenheter om lösdrift? :)
Ninnie Hansson

skriven
#4: Josefin

Lösdrift är bra när det är torrt eller hårt i marken. På både hösten och våren när det är som lerigast är det egentligen aldrig bra att ha en häst på lösdrift eftersom det kan ge både mugg och rasp. Karleden är väldigt känslig på många hästar och samma med skenbenet. Att då gå i en konstant lera som det oftast blir även om det är en väldigt stor yta hästarna går på så kan de vara mer besvärligt än att ha hästarna i Box på natten.
Det går inte att hålla rent på samma sätt även om benen spolas av regelbundet, de kommer ändå ut i lera och det fortsätter så. Om de står inne spolas benen av och sen får vara ifrån leran och därav försvinner det jobbiga.
Men hästar trivs bäst ute men tror de tycker mer om att stå inne och vila ut och få sova ordentligt eftersom när de är ute vaktar de ifall de kommer något i hagen.
Men unghästar och hästar som inte rids lika intensivt är perfekta att ha på lösdrift :)

Svar: Ja lera och mugg vill man vara utan, men om man dränerar hagen vid ligghallen och vid utfodringen? Då blir det ju inte lera där iaf, då kanske hästarna håller sig torrare? :)
Ninnie Hansson

skriven
#5: Josefin

Lösdrift är bra när det är torrt eller hårt i marken. På både hösten och våren när det är som lerigast är det egentligen aldrig bra att ha en häst på lösdrift eftersom det kan ge både mugg och rasp. Karleden är väldigt känslig på många hästar och samma med skenbenet. Att då gå i en konstant lera som det oftast blir även om det är en väldigt stor yta hästarna går på så kan de vara mer besvärligt än att ha hästarna i Box på natten.
Det går inte att hålla rent på samma sätt även om benen spolas av regelbundet, de kommer ändå ut i lera och det fortsätter så. Om de står inne spolas benen av och sen får vara ifrån leran och därav försvinner det jobbiga.
Men hästar trivs bäst ute men tror de tycker mer om att stå inne och vila ut och få sova ordentligt eftersom när de är ute vaktar de ifall de kommer något i hagen.
Men unghästar och hästar som inte rids lika intensivt är perfekta att ha på lösdrift :)

skriven
#6: kmstyle

på sommaren får mina hästar vara ute dygnet runt, men på hösten/vintern då vill dom inte vara ute på natten. Men dom går i alla fall ute mellan 7-21 så tycker inte att dom tar någon skada när dom får sova inne då :)

Svar: 19 timmar är mer än vad dom flesta har ute sina hästar per dygn! Det är ju jättebra, dina hästar mår säkert superbra :)
Ninnie Hansson

skriven
#7: Katarina

Jag hade gärna haft min häst på en riktigt fin lösdrift, inte bara en lerig hage med ett skjul som man ser ibland, förutsatt att det fanns ett stall också med sjukboxar och skötselplatser. Måste ju vara bekvämt för människan också, för att inte tala om hovslagare och veterinärer..

Svar: Ja, ett stall som hör till är ju ett måste! Man vill ju kunna gå in och slippa regnet, leran och mörkret :)
Ninnie Hansson

skriven
#8: Marica

Jag gillar både box och lösdrift, min medryttarhäst står på box och det funderar bra. Men lösdrift är ju kanon bra om man inte har en häst som kan stå på box men jag tycker synd om hästar som får lov att gå på lösdrift men inte alls trivs med det.. :/

Svar: Ja det är klart att man måste se till hästens bästa, är hästen van att stå i box så gör den nog helst det. Men om man ser från ursprunget så är hästen gjord för att springa i det vilda och det vill man ju inte hindra den ifrån :) Det finns nog för-och nackdelar med båda!
Ninnie Hansson

skriven
#9: Julia

Jag gillar lösdrift och Kanon har bott i lösdrift innan han flyttade till nuvarande stallet. Men tyvärr är det ont om riktigt bra lösdrifter, har inte hittat någon på lagom avstånd som har tillräckligt stor hage och fri tillgång till grovfoder! Sedan måste även underlaget vara bra och även ligghallen, samt tillgången till vatten. Har dock sett en lösdrift där hästarna har tillgång till sitt stall och sina egna boxar, undrar om det är bra eller dåligt?
Tyvärr verkade det som om Kanon blev stelare när han gick på lösdrift, men det kan ju iofs ha berott på de inte helt optimala omständigheterna. Men jag skulle inte tveka om jag fick möjlighet att prova igen, men isåfall måste det vara mycket bättre förutsättningar. :-)

Svar: Ja är det gäller att det är en bra lösdrift :) tillgång till stallet kan ju ses som både bra och dåligt, det får ju inte bli för trångt. Det kan ju hända att det går in två eller tre hästar i samma box vilket kan leda till skador. Vad tycker du om min blogg? :)
Ninnie Hansson

skriven
#10: Julia

Din blogg är mycket intressant!
Och du har vuxit jättemycket sedan du började som medryttare tycker jag!

Svar: Vad roligt att du tycker det! Jättekul att få vara medryttare till Kanon gubben ;)
Ninnie Hansson

skriven

Kommentera inlägget här :