Filmen från helgens tävling

Hejhej, Här kommer en uppdatering från helgens tävling. Tävlingsdagen började bra med fint väder och en pigg och glad häst. Min fantastiska groom Amanda var med på plats och hjälpte mig med allt från stöttning på framhoppningen till att ge Lexus morot efter en helt klart godkänd ritt. Men nu ska jag börja från början, vi började med att lasta ur efter att jag hade gått banan. Banan var hyfsat lätt med några lite skarpare svängar så det gäller att ha hästen med sig och lyhörd på skänkeln. Dagen till ära invigde vi vår nya tävlingsoutfit, i två långa månader har det snygga schabraket och benskydden bara legat hemma och väntat på att nästa tävling ska komma. Nu äntligen var det dags att använda den nya outfiten!
 
 
 
Vi värmde upp i god tid innan start, kanske i lite väl god tid visade det sig. Jag hade travat och galopperat fram ordentligt och jag hade sett till att få Lexus ordentligt framme för skänkeln. Vi var redo och taggade. Precis innan vi skulle in på framhoppningen så ramlade en tjej av sin häst inne på tävlingsbanan och blev liggandes. En ambulans tillkallades och det blev en lång väntan (det gick bra med tjejen, men tävlingsledaren ville inte ta några risker). Jag och Amanda skrittade Lexus i ett försök att hålla honom vaken och varm. Vi skrittade runt runt på gårdsplanen, det kändes som en evighet. Nervositeten la sig och vi började bli lite ofokuserade.
 
När vi väl fick gå in i ridhuset så taggade vi till, nervositeten kom tillbaka vilket resulterade i två stopp på framhoppningen. Jag blir nervös och då rider jag sämre och glömmer att lita på hästen. Jag tog några stora andetag i ett försök att lugna mig och så gick vi in och gjorde en felfri runda med några riktigt fina språng. Det går fortfarande lite långsamt över vissa hinder och på nästa träning ska vi öva på att hamna i rätt galopp/rätta galoppen efter hinder om vi hamnar i fel eller korsgalopp. Men i det stora hela är jag väldigt nöjd! Jag ser redan fram emot nästa träning och framförallt nästa tävling den 4 Oktober i Grums.

 
 
Tajming med tiden på en tävlingsdag är väldigt trixigt och krävs erfarenhet. Även om det var jobbigt att vänta så länge som vi gjorde i söndags så var det väldigt nyttigt för både mig och Lexus. Det visade sig att Lexus går bättre om han har fått värma länge, han har en lång startsträcka innan han kommer igång. Efter tävlingen i söndags är vi en erfarenhet rikare och behöver inte oroa oss om det blir lite extra väntan. Däremot är det inte bra om vi får för lite tid på framridningen, både jag och Lexus behöver värma länge. Det var en tävling i somras som vi fick för dåligt med tid vid framridningen och framhoppningen och då blev det stressigt och det resulterade i en uteslutning. Så i fortsättningen kommer jag alltid att sitta upp och rida i god tid innan start så har vi goda förutsättningar att lyckas.
 
Har du någon erfarenhet om tidsupplägget på en tävling?
Har det gått åt skogen någon gång?
 
Taggar: Groom, hoppning, hästar, tävling;

Kommentera inlägget här :