Helgens uppfinning!

Hej, Idag har jag sysselsatt mig med ett arbetspass på ridskolan igen, sorgligt nog var det det sista passet på Färk. Jag har bestämt mig för att sluta där. Inte för att jag inte trivs, jag stormtrivs verkligen. Det är trevlig trämning bland alla ryttare, bra hästmaterial (dressyrinriktat) och ett väldigt mysigt ställe. Då undrar ni säkert varför jag slutar, är det inte idiotiskt att sluta på ett ställe som man trivs på? Anledningen till att jag slutar är att jag inte orkar åka runt i hela värmland till olika stall utan jag måste prioritera. Och då har jag den här gången prioriterat bort Färk, jag kommer att sakna stället! Någon gång i framtiden kommer jag säkert tillbaka om inte annat kanske på en tävling framöver med min framtida häst.
 
Åter till min upptäckt av helgens uppfinning. När jag var mitt uppe i att packa höpåsar till alla ridskolehästar så tar balen med hö slut och vi blir tvugna att öppna en ny, puuh. Att öppna en ny höbal är både jobbigt och tar lång tid. Vi har provat alla verktyg i alla dess storlek allt från sax till en slö morakniv, till och med en bröd kniv kan ni hitta vid balarna men inget har varit effektivt. Att öppna en ny bal hö har varit ett slitit jobb. Men nu idag så hittade min jobbkompis en speciell kniv som inte ser så mycket ut för världen. Jag spanar in kniven och säger "prova morakniven du istället". Min kompis håller kvar den nyfunna kniven och drar ett litet snitt i balen utan att ens behöva ta i, balen öppnar upp sig med ett perfekt snitt. Så här ha ni den, helgens uppfinning! Jag kommer hädanefter BARA använda mig av denna kniv. Den utför sin uppgift på ett effektivt och fantastiskt sätt, utan att man behöver ödsla varken tid eller svett på att öppna en höbal igen.
 
Så saknar ni den här i stallet och tycker att det är kämpigt att öppna höbalar så rekommenderar jag starkt att införskaffa den, ni kommer inte att ångra er! Och om ni ångrar er, ja då har ni inte försökt att öppna en bal med en sax eller en rostig brödkniv ;)
 
Trevlig helg på er!
Taggar: hästar, hästgård, höbal, problemlösare;

Kommentarer :

#1: Therese

Har själv aldrig sett denna variant, men min 5-åriga dotter har tydligen gjort det: en sån där som man skär upp höbalarna med !? Vi har dessutom småbalar så vi behöver knappt kniv...

Svar: Vad roligt, ja den är bästa balöppnaren jag har provat :)
Ninnie Hansson

skriven

Kommentera inlägget här :