Stretch och massage

God morgon, nu sitter jag här med kaffekoppen i högsta hugg igen och med kissen som sällskap, hon har lagt sig till rätta i stolen bredvid mig. 
 
Igår var jag på teoripasset om stretching och massage på blockteorin på ridskolan. När jag kom dit några minuter innan start så var jag helt ensam, men som tur var så kom det några fler som ville vara med. Vi började med att lyssna på en liten föreläsning om muskler och dess funktion i hästens kropp med fokus på hästens form. Vi gick igenom vilka muskler som arbetar när hästen går i form. Vi fick tips på bra övningar som stärker hästens mag- och ryggmuskler. Till exempel så är det bra för hästen att lyfta på benen, bommar, pulsa i snö, gå i högt gräs och gå i vatten är bra övningar. Även öppnor och slutor är bra för bålstyrkan hos hästen. Det viktigaste är att hästen får en så varierad träning som möjligt och att den får vila efter ett riktigt hårt träningspass.
 
Sen gick vi igenom varför massage och stretching är bra. Massage hjälper hästen att lösa upp spända och stumma muskler så att de bibehåller sin elastisitet och smidighet. Man kan se masage som friskvård för hästen, det är inte ett måste men varför inte skämma bort hästen med en massage lite då och då? Mitt i massagen av ridskolans snällaste häst så hittade jag faktiskt en liten spänd muskel i hans rygg, jag kanske har fallenhet för detta, jag fick beröm och vi försökte knåda ut muskeln. Det var nyttigt att studera vart musklerna går på hästen och känna igenom hästkroppen. 
 
Nu över till stretchingen, varför stretchar vi hästen? För att bibehålla god rörelseförmåga och motverka spända muskler. De flesta hästar fungerar utan stretching, men om man upptäcker att hästen kan bli lite stel så kan det i vissa fall hjälpa hästen. Det gäller att vara försiktig när man strechar, endel hästar gillar det och andra gillar det inte. Man måste jobba med hästens naturliga rörelseriktningar och det tar lång tid att vänja hästen. Första gången du stretchar kan det räcka med några sekunder och för att sedan öka när både du och hästen börjar vänja er. Sträck ut benet till ändläget och stanna där en liten stund för att sedan ställa tillbaka benet försiktigt igen. 
 
När teoripasset var slut kom jag på att jag skulle tagit kort, tyvärr blev det inga kort så det får räcka med tecknade gubbar idag. Här kommer det bilder på stretchövningarna vi gjorde. Det var riktigt kul att prova, men var rädd om er om ni ska prova hemma. En hov eller ett knä kan komma snabbt och nocka dig i huvudet. Jag vill inte skrämma er, just eran häst kanske älskar det, så prova efter nästa ridpass om ni inte redan gjort det. Det är klart ni ska skämma bort era hästar till max, fast det gör ni såklart redan.
 
 
 
Stretchar eller masserar du din häst till vardags?
 

Kommentera inlägget här :